Cluj Napoca intr-o inevitabil într-o fază nouă de evolutie. În perioada 2007-2012 orasul a trecut print-o etapa necesara in cea ce priveste dezvoltarea infrastructurii de baza si profilului de oras cu potential in sfera serviciilor publice si private. Profilul strategic al orasului definit in 2007 identifica  un numar semnificativ de caracteristici pozitive (potential in domeniul invatamintului universitar, economiei locale, serviciilor medicale, capacitatii administrative, turismului, capacitatilor asociative, inovarii si creativitatii, multiculturalismului) si negative (constringeri datorate pozitionarii geografice, insuficienta coordonare intre actorii relevanti ai comunitatii, migratia fortei de munca; dificultati legate de gestionarea eficienta a resurselor locale, accesul limitat la informatie si servicii de calitate, slaba reprezentare si promovare a intereselor orasului la nivel national si international, slaba valorizare a potentialului multicultural).

Aceste concluzii si-au pastrat mai mult sau mai putin valabilitatea. Dezvoltarea Romaniei in noul context european si international, accesul la resursele UE, evolutiile politice, sociale, economice, evolutia specifica a Clujului au definit un context operational nou in planificarea strategica. Noul proces de planificare trebuie sa ia in considerare ceea ce este relevant in documentele de planificare existente si sa identifice noile provocari. Continuitatea in perspectiva strategica trebuie dublata de capacitatea de a identifica noile oportunitati si amenintari existente in mediul local, regional, national si european. O oportunitate majora este reprezentata de accesul structural la fonduri europene.

Proiectul strategiei de dezvoltare a orasului se bazeza pe 3 elemente majore:

–          rigurozitate metodologica obiectivata în utilizarea utilizarea unor instrumente de planificare coerente si constructia unor modele de dezvoltare strategica valide

–          implicarea comunitatii. Calitatea expertizei profesionale existente la nivelul comunitatii reprezinta un atu care trebuie valorificat la maximum in procesul de planificare strategica

–          neutralitate si coeziune comunitara Strategia de dezvoltare a orasului va utiliza toate resursele si energiile comunitatii pentru identificarea obiectivelor comune pe termen mediu si lung. Raportarea la aceleasi obiective strategice comunitare pe termen mediu si lung (indiferent de modificarile politice la nivel de conducere administrativa) reprezinta un element cheie pentru succesul strategiei.

Un obiectiv central al proiectului de dezvoltare a municipiului Cluj Napoca este valorificarea oportunitatilor existente in noul context european. Pentru noua faza de dezvoltare o axa majora este reprezentata de conceptul de calitate a vietii. Dincolo de dezvoltarea infrastructurii orasul nostru trebuie sa devina o comunitate cu un nivel de viata ridicat, comparabil cu orasele europene dezvoltate. Vorbim aici de un oras sofisticat, cu economie si servicii bazate pe inteligenta, antreprenoriat si creativitate, cu un nivel de prosperitate crescut, cu o comunitate universitara dinamica si cu alegeri multiple pentru locuitorii sai in ceea ce priveste calitatea vietii. In sinteza ne referim la o comunitate care atrage prin prosperitate si calitatea vietii o resursa umana sofisticata si antreprenoriala.

Orasul trebuie sa fie mai mult decit o suma de grupuri cu interese diverse si sa devina o comunitate cu obiective si valori strategice bine definite, acceptate si promovate in mod coerent.

Metodologie

Cluj Napoca nu este tipul de  comunitate in care managementul administrativ este cel care identifica de o maniera izolata obiectivele strategice de dezvoltare si “calauzeste intelept” locuitorii in directia dorita. Un oras sofisticat are nevoie de implicarea resurselor de creativitate si energie din comunitate, iar administratia locala are un rol de facilitator si integrator al perspectivelor strategice existente. Intregul demers de planificare este subsumat metodologic acestei idei.

Procesul de planificare strategica se intinde pe durata unui an si include urmatoarele etape:

Analiza structurala preliminara (ASP).

Aceasta analiza va cuprinde:

  • Monitorizarea si analiza principalilor indicatori de calitate ai vietii la nivelul comunitatii:

–          accesul la servicii publice de calitate

–          coeziunea la nivelul comunitatii

–          oportunitati de petrecere a timpului liber

–           accesul la evenimente culturale

–           accesul la viata sportiva si facilitati sportive

–          nivelul de prosperitate economica

–          calitatea sistemului educational local

–          calitatea sistemului de sanatate publica locala

–           calitatea mediului

–           coerenta dezvoltarii urbane si accesul la locuinte

–          calitatea sistemelor de transport

–           impactul comunitatii asupra deciziilor politice/administrative, etc

  • Analiza indicatorilor relevanti pentru situatia actuala a municipiului din perspectiva demografica, economica, sociala, culturala, etc
  • Analiza planurilor de dezvoltare strategica la nivel european, national, regional si judetean capabile sa influenteze dezvoltarea orasului
  • Analiza documentului de planificare strategica 2007-2012 pentru a identifica perspective strategice existente, obiective implementate, tinte operationale valabile, puncte de continuitate.
  • Analiza principalilor indicatori de avantaj competitiv dezvoltati de comunitate in ultimii 7 ani
  • Analiza elementelor strategice cheie (ESC) in ceea ce priveste evolutia istorica a comunitatii cluejene
  • Studii sociologice in ceea ce priveste asteptarile comunitatii, perceptiile asupra problemelor considerate strategice, valorile asociate comunitatii, profilul orasului din perspectiva locuitorilor si grupurilor relevante (antreprenori, studenti, turisti, investitori externi, etc)

Dezvoltarea viziunii comunitatii 2013-2020

Viziunea presupune definirea”viitorului dezirabil” al Clujului, modul in care ne dorim ca orasul nostru sa arate pe termen lung. Este vorba despre:

  • modul in care comunitatea se raporteaza la proprii cetateni (ce le ofera in mod esential acestora?)
  • valorile principale ale comunitatii
  • definirea a ceea ce ne diferentiaza fata de alte localitati similare.

Stabilirea unei viziuni coerente se realizeaza prin debateri publice cu actori cheie ai comunitatii, se raporteaza atit la viziunea pentru perioada anterioara cit si la schimbarile majore aparute in mediu si vizeaza constructia unei identitati a orasului pe termen mediu si lung.

Analiza politicilor publice sectoriale la nivelul comunitatii.

  • Identificarea sectoarelor de dezvoltare cheie. Vor fi identificate pina la  15-20 de domenii cheie precum: dezvoltare economica locala, educatie universitara, educatie pre-universitara, turism, organizatii non-guvernamentale, mediu, sanatate publica, dezvoltare urbana, tineret, cultura, IT, multiculturalism, resurse umane, etc.
  • Stabilirea unor grupuri de lucru pe fiecare din aceste politici publice sectoriale. Grupurile de lucru vor actiona autonom, pe baza unui cadru metodologic general. Fiecare grup de lucru va avea coodonatori diferiti, persoane recunoscute pentru calitatea si expertiza din domeniul respectiv
  • Organizarea unor dezbateri publice pe fiecare domeniu de interes. Toate documentele relevante in dezbaterile sectoriale vor fi publicate pe site-ul primariei.
  • Dezvoltarea unor documente strategice pe fiecare politica publica sectoriala
  • Metodologia generala va include cel putin: analiza structurala a domeniului, analize de tip PEST, analize SWOT, identificarea problemelor strategice cheie, definirea de strategii sectoriale, propuneri de programe operationale
  • Integrarea documentelor sectoriale existente intr-un cadrul de planificare  coerent

Identificarea factorilor strategici cheie (FSC) la nivelul municipiului Cluj Napoca

Aceasta etapa este extrem de complexa si presupune o analiza transversala a documentelor de politici publice sectoriale, a analizelor de mediu, a analizelor de capacitate interna a comunitatii, a contextului strategic existent, avind ca obiectiv final identificarea marilor probleme strategice (FSC) cu care se confrunta comunitatea clujeana.

Analiza va permite de asemenea definirea profilului orasului (elemente pozitive si negative) si identificarea avantajelor competitive al Clujului.

Dezvoltarea obiectivelor strategice la nivelul comunitatii. Planul de actiune.

Aceasta etapa presupune dezvoltarea (pe baza concluziilor accumulate si a analizei FSC) propunerilor priving alegerile strategice majore ale comunitatii. Care sint tintele strategice principale ale Clujului pe urmatorii 7 ani?  Principalele obiective strategice trebuie selectate pe baza unei prioritizari bazate pe analiza FSC si constructiei de scenarii in functie de analiza avantajului competitiv. Obiectivele strategice trebuie sa fie in numar limitat si sa se integreze in  profilul strategic definit al orasului.

Ele vor fi dublate de un plan de actiune axat pe:

  • obiective realiste si masurabile
  • structuri si politici de implementare coerente (la nivel managerial, administrativ, financiar)
  • identificarea responsabilitatilor
  • programare in timp
  • programe operationale integrate

Sisteme de monitorizare si evaluare.

Aceste sisteme trebuie sa defineasca indicatori de monitorizare a implementarii, evaluare a evolutiei obiectivelor strategice principale si reconfigurare periodica a strategiei. In nici un caz existenta unui document strategic 2013-2020 nu inseamna imobilitate in ceea ce priveste obiectivele strategice definite. In contextul dinamic actual strategia trebuie sa cunoasca cel putin o evaluare anuala pentru a isi pastra relevanta. Mecanismele de monitorizare si evaluare trebuie sa fie structurate pe baza unui parteneriat administratie- comunitate (structuri de monitorizare permanente, comisii mixte de lucru, procese de evaluare anuala, etc).

Proiectul de planificare strategica este supus aprobarii Consiliului Local. In urma evaluarii Consiliului proiectul poate fi adoptat oficial de comunitate si implementat.

 

Comments are closed.

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.